Natuurlijke supplementen tegen angst en stress.

Iedereen loopt wel eens tegen zowel stress als angst aan. Ondanks dat deze omstandigheden bestempeld worden als mentale problematiek, wordt door onderzoek steeds duidelijker dat de staat waarin het lichaam zich bevindt hierin een belangrijke rol speelt. Wapen jezelf daarom tegen angst en stress met opbehulp van de volgende natuurlijke supplementen.

Onderzoekers van de University of Texas ontdekten dat magnesium helpt bij het ongedaan maken van een verkeerde programmering van de hersenen ten gevolge van stressvolle ervaringen. Ze ondervonden dat magnesium in de hersenen helpt hij het creëren van nieuwe hersenresponsen die niet beïnvloedt zijn door angst.

Uit een in het tijdschrift Brain, Behavior and Immunity onderzoek blijkt dat hoogwaardige omega 3-vetzuren, zoals DHA en EPA, de effecten van angst en stress met wel twintig procent kunnen verminderen. Tijdens het onderzoek werd geneeskundestudenten, die gegarandeerd in een stressvolle periode zaten, oftewel een omega 3-supplement of een placebo toegediend. Uit zowel psychisch- als bloedonderzoek werd de conclusie getrokken dat stress met twintig procent werd teruggedrongen bij de studenten die omega 3 kregen.

Vitamine B blijkt effectief in de strijd tegen angst en stress: uit een onderzoek over mensen met paniekaanvallen, OCD en depressie bleek dat vitamine B8 (inositol) even effectief was als andere anti-angstmedicatie. Daarbij veroorzaakte het een stuk minder bijwerkingen dan farmaceutische medicijnen. Extra vitamine B1 voor een stabielere bloedsuikerspiegel, wat een belangrijke trigger is voor angst. Vitamine B3 speelt een belangrijke rol in de synthese van serotonine, een angstonderdrukker, en vitamine B5 is cruciaal voor een goede werking van de bijnieren, wat zorgt voor een betere regulering van stress. Ten slotte stabiliseert vitamine B lactaatniveaus in het lichaam die verantwoordelijk zijn voor angstaanvallen.

Een ander angstverminderend nutriënt is vitamine C. Het speelt een belangrijke rol bij het functioneren van de hersenen en bijnieren, waardoor het een kalmerend effect teweeg brengt en daarmee angst vermindert.

Tocoferol, in de volksmond vitamine E genoemd, helpt bij het transporteren van zuurstof naar de hersenen, wat elementair is voor het verminderen van stress en angst.

Het mineraal zink kalmeert het zenuwstelsel en reduceert op deze manier stress en de bijwerkingen hiervan.

Kalium heeft, net als vitamine C, een positief effect op het functioneren van de bijnieren, wat belangrijk is in het gevecht tegen stress.

Het aminozuur GABA werkt als één van de beste supplementen tegen angst. Er wordt gezegd dat een laag GABA-gehalte in het lichaam verantwoordelijk is voor het niet goed om kunnen gaan met dagelijkse stress. GABA vermindert angst, ontspant en verhoogt waakzaamheid.

Een in thee aanwezig aminozuur, L-theanine, heeft een kalmerend effect en vermindert psychische reacties op stress vanwege zijn stimulerende werking op de activiteit van neurotransmitters in de hersenen.

Lactium, een supplement dat gemaakt is van de in melk aanwezige proteïne caseïne, heeft bewezen dat het stressgerelateerde symptomen als angst en emotionele en sociale problemen vermindert. Daarnaast verlaagt het het cortisolniveau in het lichaam.

Serotonine speelt een belangrijke rol bij het inperken van angst en stress. Neem Tryptofaan of 5-HTP voor een betere werking van deze neurotransmitter in de hersenen.

Colloïdaal goud bevordert de zenuwwerking in de hersenen, waardoor wordt aangenomen dat het stress, angst en depressie vermindert.

Het kruid valeriaan verhoogt de beschikbaarheid van GABA in de hersenen. Daarnaast helpt het bij slapeloosheid, een gebruikelijke en voornamelijk vervelende bijwerking van stress en angst.

Het gebruik van essentiële oliën kan een rustgevend effect hebben in tijden van stress. Voorbeelden van kalmerende oliën zijn die van rozen, sandelhout, ylang-ylang, geranium, jasmijn en lavendel.

Natuurlijk is er meer dan enkel supplementen nodig om stress en angst tegen te gaan. Zie ze daarom vooral als een hulpmiddel, niet als een geneesmiddel. Het aanpakken van zowel stress als angst blijft een zaak waarbij een mentale benadering van belang is. Maar een steuntje in de rug kan nooit kwaad, nietwaar?

Lees meer

Dalternative

Advertisements

One response to this post.

  1. Posted by Jordy on November 7, 2013 at 9:23 pm

    Nog een extreem goed voedingssupplement tegen angst is Phenibut, niet voor in the long run, want het is best een goedje waarmee je snel een tolerantie opbouwt, maar voor een paar dagen in de week met telkens een week tussenpauze.

    Phenibut is deels GABA wat je hierboven noemt, echter met een toegevoegde phenylring zodat de GABA beter en efficiënter opgenomen wordt in het lichaam.

    Wil je Phenibut uitproberen? Op http://www.vitalio.nl is dit relatief goedkoop aan te schaffen. Gewoon GABA werkt helaas niet, ik voel dan alleen maar tintelingen en word daarbij ook een beetje kortademig waar ik dan weer angstig van word.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: