Ongevraagd scannen ID-kaart in supermarkt bij tabaksaankoop

Zondag 08-12-13 ben ik boodschappen gaan doen bij Dirk van den Broek in Amersfoort.
Tevens kocht ik hierbij een pakje tabak.

Als vanzelfsprekend werd er om mijn id kaart gevraagd, dit is verder niet ongebruikelijk. Echter na het tonen van mijn id kaart, grijpt de cassiere deze uit mijn hand. En haalt deze zonder mijn toestemming door een kaart lezer, het soort dat in staat is om de gegevens op de chip uit te lezen (en op te slaan).

Hier wordt mij verder totaal geen toestemming voor gevraagd.
Ik geef vervolgens duidelijk aan hier geen akkoord op te geven.

De Cassiere reageert hier vervolgens op met enige minachting. En zegt dat dit door haar werkgever is verplicht. Ik neem vervolgens de kaart uit haar handen, en vraag of ik nu kan gaan pinnen.

Nogmaals reageert de mevrouw met een minachtende grijns. En geeft mij vervolgens aan niet verplicht te zijn om mij iets te verkopen. Uiteindelijk krijgt ik haar zover om het bedrag op de pinautomaat in te tikken. Ik betaal en ben op weg naar huis.

De vraag die mij nu bezig houdt is, kan dit zomaar? Iemand kan toch niet zomaar zonder mijn toestemming mijn id kaart uitlezen en mogelijk de data opslaan?

Op onderstaande link kunt u hierover verder de discussie volgen en/of zelf hieraan deelnemen.
Het artikel hieronder geeft meer informatieve achtergrond over het onderwerp.

Lees verder

AH test ID-reader bij alcoholverkoop

Albert Heijn test sinds 18 november een ID-reader in tien winkels. Het apparaatje moet het voor caissières makkelijker maken de leeftijd van een jongere te checken.

Ook bekijkt de keten of hierdoor de drempel om naar een ID te vragen lager wordt!!!

Naast de proef met de ID-reader is in 8 Albert Heijn-winkels een softwareaanpassing doorgevoerd waardoor er een kassablokkade ontstaat zodra er alcohol wordt gescand. “De kassa geeft dan een melding ‘geen verkoop-voor datum’ en blokkeert. De blokkade kan opgeheven worden door het invoeren van de geboortedatum. Het vragen naar de geboortedatum hoeft alleen als de klant jonger is dan 20 en vanaf 1 januari 25 jaar. Als de klant ouder is, kan de caissière via een aparte code de blokkade opheffen”, legt woordvoerder Anoesjka Aspeslagh uit.

Evaluatie
De proeven lopen tot half februari, meldt Aspeslagh. “Wij gaan aan het einde van de proefperiode een kwalitatieve en kwantitatieve evaluatie doen: cijfers over naleving en werkbaarheid van het hulpmiddel voor de caissière in het proces, en de duidelijkheid richting de klant van het middel. Dan wordt ook gekeken naar het effect op de snelheid aan de kassa. Enerzijds is een extra handeling vereist, anderzijds hoeft een caissière niet meer zelf de leeftijd uit te rekenen. Maar de proeven zijn juist bedoeld om dit soort zaken te onderzoeken.”
Deze evaluatie is alleen mogelijk als er sprake is van daadwerkelijk alle gegevens opslaan!

Opleiding
Albert Heijn besteedt ook aandacht aan de nieuwe regelgeving met behulp van aangepaste opleidingsmaterialen. “Een deel van de medewerkers volgt de CBL-training ‘Soms moet je nee verkopen’, er wordt geoefend met praktijksituaties en we lopen mee in de communicatiemiddelen die vanuit het CBL ter beschikking worden gesteld.”
Ook bij een viertal Jan Linders-supermarkten wordt de ID-reader getest.

Lees meer

WAARSCHUWING

Wordt wakker mensen!
Denk niet te lichtzinnig over het laten scannen van uw ID gegevens.

Er vanaf gezien dat deze fraude gevoelig zijn, mag het wettelijk niet, en daarnaast hoeft een caissière uw geboortedatum niet uit te rekenen 🙂

Ze hoeft slechts de datum van de dag te weten, en die van 18 jaar terug.
Iedereen die bijv. vandaag zijn ID kaart gewoon laat zien, en voor 03-01-1996 is geboren mag gewoonweg geen tabak en alcohol kopen.

Dit kan ELKE caissière!

Uw gegevens wil men dus voor andere redenen, waarvoor u geen toestemming is gevraagd.

Zoals u zelf in hun verklaring kunt lezen, ze onderzoeken o.a. of hierdoor de drempel om naar een ID te vragen lager wordt…
Aan u de keuze om hieraan mee te werken.

Sta er dan wel niet van te kijken als u in de nabije toekomst geen boodschappen meer zult kunnen doen zonder dat u uw ID laat zien.

Dalternative

Leave a Reply

