Suiker; killer van je energie en gezondheid

Giftige suikerslang

Veel vrouwen zijn verslaafd aan suiker. Veel mannen en kinderen trouwens ook. Ik weet wat het is, ik ben het zelf ook geweest: in paniek raken als er geen zoetigheid in huis blijkt te zijn. Een lichaam dat niet meer rustig te krijgen is. Om 22.50 in je auto stappen om snel nog naar een benzinepomp te rijden die om 23.00 sluit om nog wat chocola te kopen. Geen energie hebben en een lijf dat denkt dat iets zoets de oplossing hiervoor is.

Suiker is een drug. Het is een giftig goedje en het is erg verslavend. Er zouden grote doodskoppen op pakken suiker moeten staan. Niet alleen op pakken suiker maar op alles waar vormen van suiker inzit. Omdat het onze gezondheid ondermijnt en niet zo’n beetje ook. Wat zijn dus gezonde alternatieven?

Een tsunami van suikers

Suiker is een hele goedkope grondstof en wordt door de voedingsindustrie werkelijk overal ingestopt. Ook daardoor werkt het verslavend omdat we langzaam aan, ongemerkt gewend zijn geraakt aan de zoete smaak van tomatenketchup, pindakaas, muesli, fruityoghurt, kant-en-klaar producten, brood, vleeswaren, mayonaise en ga zo maar door. Werkelijk overal wordt suiker in gestopt. Lees de etiketten in je keukenkastje maar eens. Wist je dat er katten zijn met diabetes (suikerziekte) omdat er suiker in kattenvoer gestopt wordt? Wist je dat kinderen agressief kunnen worden van teveel suiker?

De jaarlijkse inname van suiker is de afgelopen vijftig jaar gestegen van 1 kilo naar 50 kilo per persoon. Dat is een kruiwagen vol.

De vele verborgen gezichten van suiker

Suiker heeft vele gezichten en veel ervan zijn verstopt. Naast alle soorten waar het woord suiker inzit, zoals basterdsuiker, zijn er vele verborgen vormen. Ik noem er hier enkelen maar er zijn er nog meer: glucosestroop, dextrose, sacharose, melasse, maltodextrine, karamel, lactose, monosacharide, muscovado, polysachariden, fructose, agave, ahornsiroop, disachariden, treacle, en stevia. Snap je hoe we misleid worden door de voedingsmiddelenindustrie? Als je denkt dat er in jouw favoriete snack geen suiker zit, kijk dan met dit lijstje ernaast nog maar eens opnieuw. Ik hoop dat je gelijk hebt. Wees je er ook van bewust dat alle geraffineerde koolhydraten zoals pasta’s, wittebrood en witte rijst hetzelfde effect hebben op je lichaam als suiker. Een hap croissantje is een hap suiker. Sorry!

Wat doet suiker met je lichaam?

Er zijn werkelijk duizenden onderzoeken die de schadelijke gevolgen van langdurig (hoog) suikergebruik hebben aangetoond. Ik noem hier de belangrijkste voor jou als vrouw 40+:
•Suiker zorgt voor een piek in je bloedsuikerspiegel dat naar beneden gehaald moet worden door het hormoon insuline. Dit hormoon wordt ook wel het vetopslaghormoon genoemd. Als dit hormoon teveel en te vaak in actie moet komen wordt er vet opgeslagen in je lichaam. Met name op de love-handles en rond je middel. Herkenbaar? Suiker betekent vetopslag. Insuline is overigens ook de belangrijkste factor die bijdraagt aan veroudering.
•Door de overproductie van insuline worden ook andere hormonen uit balans gebracht in je lichaam en dat is nou net wat we proberen te vermijden als vrouwen 40+. Door hormonale disbalans worden allerlei processen in je lichaam verstoord wat allerlei verschillende klachten kan geven waaronder vermindering van je libido.
•Suiker verstoort de mineraalbalans in je lichaam, het maakt de opname van calcium en magnesium moeilijker. Beide mineralen heb je o.a. hard nodig om je botten stevig te houden.
•Suiker verzuurt je maag- en darmenstelsel en kan leiden tot candida; een gist in je darmflora. Dit zorgt voor ondermijning van je immuunsysteem.
•Veel suikergebruik verhoogt het risico op borstkanker, darmkanker en hart- en vaatziekten.
•Door overmaat van suiker worden endorfines overgestimuleerd waardoor je onrustig, labiel en nerveus kunt raken. Het kan leiden tot concentratieproblemen, watten in je hoofd, depressiviteit en lusteloosheid.
•Suiker betekent een extra belasting voor je bijnieren die als vrouw 40+ ook al de functie van je eierstokken moeten overnemen waar het gaat om productie van oestrogeen en progesteron. Dit betekent een verhoogt risico op uitgeputte bijnieren.
•Teveel aan suiker wordt omgezet in vetzuren waardoor de kans op aderverkalking groter wordt. Dit kan leiden tot hersenbloedingen of een hartinfarct. De grootste doodsoorzaak onder vrouwen zijn hart- en vaatziekten.
•Teveel zoetigheid ontregeld je honger- en verzadigingsgevoel waardoor je niet meer voelt dat je genoeg gegeten hebt en extra trek krijgt in suiker (waaronder alcohol).
•Je immuunsysteem wordt ontregeld waardoor allerlei grote en kleine ontstekingen in je lichaam kunnen ontstaan.
•Een overmaat van suiker is de oorzaak van diabetes 2, een van de snelst groeiende ziektes op dit moment.

Hoeveel motivatie heb je nodig om eens te proberen of je je suiker kunt minderen in je leven en op zoek te gaan naar andere manieren om je leven zoeter te maken?

Kunstmatige zoetstoffen zijn géén alternatief

Naast alle vormen van suikers is er ook een heel scala aan synthetische ofwel kunstmatige zoetstoffen om suiker te vervangen. Dit zijn bv sorbitol, xylitol, sacharine, aspartaam en cyclamaat. Ze bevatten geen calorieën en worden daarom heel veel ingezet bij (zoete) light-producten. Ze zijn echter minstens, zo niet meer, verslavend als suiker want ze blijven je smaakpapillen prikkelen met hun zoete smaak zodat je verslaving intact blijft. Vaak ga je er méér van eten of drinken omdat het toch geen calorieën heeft, waardoor je er steeds méér van nodig hebt om de suikerkick te krijgen. Daarbij krijg je dus meer en meer chemische, dus niet natuurlijke, stoffen binnen. Daar is je lichaam echt niet blij mee. Zoals ik al zei, suiker is een drug waar je verslaafd aan kunt raken. Gebruik dus geen kunstmatige zoetstoffen als je je suikerinname wilt verminderen. Echt verminderen is de enige optie.

Wat dan wel?

Probeer als eerste zoveel mogelijk verborgen suikers te vermijden. Als je eet conform mijn suggesties in mijn gratis e-book Eet meer Energie dan krijg je weinig ongezonde suikers binnen omdat je zoveel mogelijk puur en onbewerkt zult eten. Heb je behoefte aan zoetigheid kies dan voor wat gedroogd fruit of gebruik palmsuiker, kokosbloesemsuiker of yaconsiroop. Ik ben geen fan van stevia omdat dit chemisch bewerkt is en er niets natuurlijks meer in zit. Voor het zoeten van gerechten gebruik ik ook zachte dadels of gewelde rozijnen. Dat is ook suiker maar in een natuurlijke vorm. We hoeven ook niet alle suikers te vermijden, ons lichaam heeft suikers nodig maar wel in je juiste hoeveelheden.

Tot slot: zoetigheid is vaak een compensatie voor iets dat we nog liever zouden hebben: een knuffel, troost, een arm om je heen, een lekkere vrijpartij, veiligheid, een complimentje, geborgenheid, een aai over je bol, iemand die zegt “ik hou van je”. Als je behoefte krijgt aan zoet, probeer dan te voelen wat je eigenlijk zou willen of waar je echte behoefte ligt. Als je dit weet, vraag er dan om of geef het aan jezelf. Wees creatief en wees dan vooral niet te zuinig! Neem hier maar rustig een overdosis van!

Vind je het echt moeilijk om de zoetigheid te laten staan? Schrijf je dan in voor het programma de Sugarchallenge van Carola van Bemmelen. Carola is expert op het gebied van suikerverslaving en neemt je bij de hand op weg naar een suikervrij bestaan.

Lees meer

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: