‘Experts vrezen fiasco met nieuw spoorsysteem’

De ontwikkeling van een nieuw veiligheidssysteem voor het spoor dreigt op een fiasco uit te lopen. Een conflict tussen de NS en Prorail zou slechts een van de problemen zijn.

Dat schrijft de Volkskrant maandag op basis van gesprekken met betrokken experts. Zij vrezen voor een nieuw debacle van “Fyra-achtige proporties”.

Volgens de experts is het ministerie van Infrastructuur te optimistisch over de kosten van het systeem, dat nog steeds met technische problemen kampt.

Het ministerie van Infrastructuur is volgens de krant op de hoogte van de problemen, maar ze zijn nog niet aan bod gekomen bij een vertrouwelijke briefing van de Tweede Kamer. De experts mogen naar eigen zeggen hun zorgen niet overbrengen aan het parlement en hebben een spreekverbod opgelegd gekregen.

Door een conflict tussen NS en Prorail zouden tijdens de proef veel minder testritten hebben plaatsgevonden dan was gepland. Daardoor is het nog niet mogelijk geweest om het gedrag bij gladheid goed te onderzoeken en is het onduidelijk hoeveel waarde er aan de resultaten moeten worden gehecht.

Bevestiging

Woordvoerders van NS en Prorail bevestigen in de krant de problemen bij de proef. “Maar dat is ook waarom je een proef doet.” De woordvoerder van de NS schrijft de problemen niet toe aan een conflict met Prorail, maar aan technische problemen. “Onze samenwerking met Prorail verloopt altijd professioneel.”

Op papier heeft het systeem grote voordelen. Zo zouden seinen langs het spoor overbodig worden door een beeldscherm in de cabine. Als een machinist een sein dreigt te negeren, zou de trein automatisch af moeten remmen.

Het ministerie zou daarnaast miljarden euro’s kunnen besparen op de uitbreiding van het spoornetwerk doordat het nieuwe systeem het mogelijk moet maken om met meer treinen en met hogere snelheden op het Nederlandse spoor te rijden.

Staatssecretaris Wilma Mansveld heeft via een woordvoerder erkend dat de Tweede Kamer nog niet is geïnformeerd over de problemen, maar dat zal wel gebeuren zodra de proef is afgerond.

Oppositie

D66-Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven is onaangenaam verrast door het bericht over de veel hogere kosten.

Van Veldhoven wil daar nadere uitleg over van Mansveld. ”Er lijkt in elk geval informatie niet te zijn gedeeld waarvan het voor de hand had gelegen dit wel te doen.”

“De Kamer moet goed geïnformeerd zijn, om nieuwe problemen met de aanbesteding van spoorinfrastructuur te voorkomen. Als de kosten 3 tot 5 miljard euro hoger uitvallen, moet de Kamer dit weten.”

Sander de Rouwe (CDA) heeft geen behoefte aan uitleg van de bewindsvrouw, hij wil experts horen.

Van De Rouwe mag het voor woensdag geplande debat over spoorveiligheid worden geschrapt. ”Een Kamerdebat heeft nu niet zoveel zin. We krijgen toch alleen pr-praat van het ministerie”, aldus De Rouwe.

“Afgelopen week is er tijdens een presentatie op het ministerie met geen woord gerept over de problemen die experts nu aankaarten. Hogere kosten, technische problemen en minder testritten door een conflict tussen NS en Prorail: dat zijn toch cruciale punten waar de Kamer wat over zou moeten horen.” Hij wil dat de Kamer eerst met deskundigen praat.

Door: NU.nl

Lees meer

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: