Hoe bedrijven bepalen of ze zaken met je doen

In de zomer van 2013 wilde ik lid worden van Snappcar,een netwerk waar autobezitters hun auto verhuren aan autolozen.

Snappcar past in het rijtje van bedrijven die de share-economy hebben omarmd en vormgeven. Via AirBnB huur je een appartement, via Peerby leen je een verrekijker, via thuisafgehaald koop je cupcakes voor onderweg en met Snappcar huur je het vervoer. Als je mee mag doen tenminste.

Het bedrijf besloot die zomerdag in luttele seconden dat het geen zaken met me wilde doen. De auto die ons naar Midden-Frankrijk had moeten brengen ging niet door, de vakantiestress steeg en een nieuwe datazoektocht was geboren.

In een pathetische poging mijn vakantie te redden had ik diezelfde dag nog telefonisch contact met iemand van Snappcar. Een aardige dame vertelde dat een derde partij mijn gegevens had gecontroleerd en gescoord. ‘En een vrij hoge score ook,’ voegde ze eraan toe, ‘maximaal om eerlijk te zijn.’

Als ik wilde weten hoe dit kwam, moest ik mij richten tot een derde partij: Focum. De volgende dag stuurde ik een brief met verzoek tot inzage in mijn dossier en vertrok op vakantie, met een auto van een ouderwets verhuurbedrijf.

Toen ik terugkwam lag er post van Focum op de deurmat. De envelop bevatte mijn kredietwaardigheid zoals beoordeeld door Focum. Dat kwam deels overeen met wat de dame van Snappcar mij al had verteld, met één interessant verschil. Als persoon bleek ik volledig kredietwaardig, maar er was sprake van een risico op wanbetaling op mijn adres. Het leek erop dat een oude bewoner zich misdragen had. Lezers van dit blog wezen erop dat deze informatie dan wel uit de Gemeentelijke Basis Administratie afkomstig moest zijn.

Lees meer

Leave a Reply

