Nederlandse winkels volgen klanten via smartphone-signaal

Steeds meer Nederlandse winkels volgen klanten via unieke signalen uit hun smartphone. Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) en de Tweede Kamer zijn daar niet blij mee.

De Bas Group, moederbedrijf van elektronicawinkels Dixons, Mycom en iCentre, bevestigt tegenover Tweakers dat wifi-signalen worden gebruikt om klantactiviteit bij te houden.

Smartphones die op zoek zijn naar een wifi-netwerk versturen een zogenoemd mac-adres, een uniek signaal. Dat signaal wordt door de 160 winkels van de Bas Group geregistreerd. Ook klanten die langs de winkel lopen en niet naar binnen gaan, kunnen worden geregistreerd.

Het bedrijf laat in een reactie weten dat er vanaf nu bordjes komen te hangen om klanten te wijzen op het zogeheten wifi-tracking.

Met wiif-tracking kan de winkelketen bijhouden hoe vaak klanten terugkomen en wanneer het druk is. Wifiprofs, een bedrijf dat trackingsystemen aanlevert, zegt in Nederland “tien tot twintig” klanten te hebben. Eerder bleek al dat supermarkt Jumbo en boekenzaak Polare geïnteresseerd zijn in wifi-tracking. Ook ProRail heeft de techniek al eens ingezet op het station van Groningen.

Privacy

Volgens leverancier Bluetrace van het trackingmechanisme van Bas Group is de privacy van klanten niet in het geding, omdat het mac-adres versleuteld is opgeslagen. Bovendien worden klanten op internet ook al op allerlei manieren gevolgd, stelt een woordvoerder.

Het CBP is het niet eens met die denkwijze. “Als je dat soort gegevens gaat gebruiken om ze te volgen, moet je mensen heel goed informeren”, aldus voorzitter Jacob Kohnstamm tegen Tweakers voordat bekend was dat Bas Group bordjes zou gaan ophangen.

Het CBP wil niet zeggen of er onderzoek naar Bas Group wordt gedaan, maar ziet mac-adressen in ieder geval wel als persoonsgegevens. Een woordvoerder laat desgevraagd aan NUtech weten dat er in ieder geval altijd geïnformeerd moet worden als persoonsgegevens worden verzameld.

Het vragen van toestemming is alleen wettelijk verplicht als er profielen worden opgebouwd en mensen specifieke aanbiedingen krijgen.

Kamervragen

D66, PvdA en VVD reageren tegenover NUtech verbaasd op de berichtgeving. Astrid Oosenbrug, Kamerlid van de PvdA, noemt het “belachelijk”, Bart de Liefde (VVD) stelt geschrokken te zijn en Kees Verhoeven van D66 noemt wifi-tracking “niet in orde”.

Alle partijen zijn het er over eens dat klanten in ieder geval geïnformeerd moeten worden dat ze gevolgd worden bij winkels. Dat wordt gezien als een eerste stap. VVD en PvdA zullen bovendien Kamervragen gaan stellen aan de minister Kamp (Economische Zaken). Zij willen een oplossing van hem.

VVD heeft de grootste moeite met het feit dat klanten ook op straat als ze een winkel voorbij lopen, worden gevolgd. “We moeten hier nu goed over nadenken en er een keer op tijd bij zijn.” Oosenbrug voegt toe: “Als dit binnen de wet valt, is die misschien te vrij. We moeten winkeliers dwingen te informeren.”

Verhoeven van D66 stelt tot slot: “Het maakt niets uit dat ze niet weten hoe ik eruit zie of wie ik ben. Ze kunnen het tot een bepaald niveau herleiden.”

Door: NU.nl/Jeroen Kraan en Colin van Hoek

Lees meer

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: