Waarom zou je gluten en zuivel schrappen?

Als vitaliteitscoach voor vrouwen 40+ ontmoet ik veel vrouwen die kampen met gebrek aan energie.

Vermoeidheid is een veel voorkomende klacht en de vraag is dan ook vaak: “Marjolein, wat kan ik doen om mijn oude energie weer terug te krijgen?”

Ik heb natuurlijk een heel lijstje adviezen afhankelijk van de individuele klant. Maar naast het schrappen van suikers staat het drastisch verminderen of zelfs het echt schrappen van gluten en zuivel toch wel heel hoog op mijn lijstje. Het is opmerkelijk hoeveel vrouwen hier in korte tijd van opknappen in energieniveau. Waarom is dat eigenlijk?

Gezondheid begint in je darmen
Ik zeg altijd: gezondheid begint in je darmen. Vanuit je darmen worden de voedingsstoffen die we eten opgenomen in je bloed en overal naar je cellen getransporteerd afhankelijk van waar ze nodig zijn. Als je darmen niet goed functioneren dan komt je lichaam op langere termijn allerlei bouwstoffen zoals vitaminen en mineralen tekort. Hier word je moe en op de lange termijn ziek van. Het is dus belangrijk om je darmen gezond te houden. En daar zit hem nou net het probleem: gluten en zuivel kunnen ongemerkt je darmen aantasten.

Veel voorkomende klachten van vrouwen zoals vaginale infecties, candida, urineweginfecties, Premenstrueel Syndroom (PMS), slaapproblemen, vermoeidheid, hoofdpijn en zelfs depressieve klachten kunnen hun oorsprong hebben in de darmen.

Door: Marjolein Dubbers
Lees meer

Dalternative

Leave a Reply

